Jaywalking ticket

En hel dag i Downtown fick det bli idag, vi tog bussen in till 6th street i Downtown och därifrån skulle vi ta nästa buss till Courthouse var planen.
 
Vi fråga 3 personer vilken buss och vilken väg vi skulle ta och vi fick tre helt olika svar så vi gav upp och gick in i en pub och bad dem ringa en taxi åt oss. Vi sparade tid och vi kom rätt, thats for sure.



Det var rätt intressant att åka dit för att se hur det var men det var mer intressant att se hur mycket bötenotan skulle gå på.
Jag skrattade ihjäl,kan inte fatta att dem fick böte för att ha passerat över gatan under rött ljus. Crazy law och dem har även ett namn för det, kallas för Jaywalking ticket.

Kön var låååång så jag gick och satte mig medans Zulle och Elin stod i kön i väntan på att få betala den fina notan.

30 min senare ser jag att dem går fram till lucka 13 för att betala, medans dem står där ser jag att dem skrattar.


Jag sitter en bra bit ifrån så jag sitter och funderar på vad dem skrattar åt. Kommer dem undan böteslappen eller skrattar dem åt den höga summan dem får betala för att ha passerat gatan?

Dem kommer skrattandes mot mig så då tänkte jag, det gick nog bra. Men haaaah braaa? No way dem fick betala böte på 194 dollar, yes ni läste rätt.

194 dollar är ungefär 1300:- i svenska kr, haha löjligt eller vad. TUR att jag inte var med det var det enda jag hade att säga och det andra jag hade att säga var; Passerar ni över gatan igen?
Svaret blev; No way inte ens i Sverige!

Courthuset låg lite avskilt och en bit från fashion district så vi behövde en taxi tillbaka. Vi fortsatte gå en bit hopp om att en skulle köra förbi. Men fasen inte en enda taxibil åkte förbi så vi gick in i en cykelaffär,familjekedja var det

Så vi bad dem ringa en taxi åt oss och på väntan på taxin så pratade vi lite med den ena killen som jobbade där. Och det visade sig flera av hans kusiner jobbade som stylister och hade gjort det i många många år. Så jag säger skämtsamt du kanske kan presentera mig för dem och så sociala som amerikaner är så säger han;
 ´Ja visst, ge mig din mail adress så kan vi hålla kontaken så kan ni få kontakt med varandra och du kan få en del råd utav henne´.


Taxi bilen kom och vi gick ut och jag gick ut extra glad. Kontaker är verkligen allt i den här branshen så jag behöver en hjälpande hand från alla möjliga håll och mycket kontaker.


Åkte vidare  till fashiondistrict, vi är helt besatta av det här stället. Men vi kom dock lite för sent dem stängde en timma senare. Så vi rusa mellan affär till affär och vi hann allt shoppa en hel del men det var mycket mycket mycker mer att se, shit det här ställlet är enormt man behöver minst en månad för att gå igenom alla gator.









Jag fick med mig en svart byxdress, Tommy Hilfiger parfym, gladiatorsandaler, spetsstrumpor och ringar. Byxdressen var sjukt fin, så ska gå tillbaka och köpa en mörkblå och beige oxå kostade bara 20 dollar - 140 kr.

Går hela vägen tillbaka till bussen och det är ett antal kvarter bort men det var bara skönt att gå. Dock inte mycket att se sig runt om så sent för att alla butiker stänger runt 18-tiden. Det enda som fanns att kolla på var alla narkomaner, hemlösa och folk som pratade med sig själva. Hade det varit första veckan i LA hade vi skitit ner oss och inte vågat vara där när det är mörkt, men man har vant sig vid allt sånt. Sköter man sig själv så är det ingen fara, i hope.

Innan vi åkte hem gick vi och käka på vårt favvo ställe, Carls Jr. Det är sååå gott, klyftpotatis med goda burgare mumsiimums.

Zulle och Elin körde burgtävling, den som kunde äta mest HAha. ZUlle fick i sig 3 hela burgare asså det är inga cheesburgare. Det är big mac size på dem, dem åt tills dem sprack jag höll på att spy av att bara kolla på dem. Zulle gav sig efter den tredje och ELin hade det kämpigt med sin sista burgare hon ville inte ge upp men till slut gav hon sig.
Det var rooooligt att kolla på och jag höll på Elins sida så klart från hela början, ingen kan klå Elin inte ens en man. Dont even try!

Övermätta åker vi hem och deckar på sängen med våra datorer i famnen och lyckas somna med kläder, smink och hela köret på.


Vilken dag, halleluljaaa!




                          


Kommentarer
Postat av: M E R E I

- nice pics!

2011-03-03 @ 10:20:54
URL: http://dajeroma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback