Big Sure, California

Vi började vår färd mot LA senare än planerat, vi började åka runt 3-4 tiden på eftermiddan från San Francisco.

När vi hade åkt några timmar och det blev dags att välja väg om vi ville fortsätta på freeway hela vägen till LA eller om vi ville köra den kända kustvägen hela vägen till LA.

Klart vi valde kustvägen, att ha havet på höger sida hela vägen till LA var UNDERBART och VACKERT.


(Så här såg det ut morgonen därpå, hela den här vägen körde vi)

MEN precis när vi hade svängt av och kommit in på kustvägen så regnade det och mörkret hade hunnit ikapp oss. Så vi såg inte ett skit, bara svart och bilens lyse framför oss.

Det var såååå äckligt att köra den vägen kvällstid och när regnet öste ner, det var halt och vägens kurvor var så kraftiga.
Så efter en stund började vi alla bli rädda och det fanns INGEN väg som du kunde vända på eller inga hotell/motell att stanna till. Och vem vågar stanna över natten mitt ute i ingenstans?



Så vi fortsätter för att vi har inget val, om jag ska vara ärlig så har jag aldrig bett till gud så mycket och så starkt innan, trodde verkligen att det var över för oss och att vi skulle halka och hamna nere i diket eller i havet.

Man åkte upp för bergen och nerför bergen och havet var precis på höger sida och vägen hade inga räck och det allra värsta var att det regnade så det var extra halt.

Vi blir så rädda så vi skriker på varandra och säger till Elin KÖR försiktigt KÖR saktare Kör si och kör så. Och Elin skriker tillbaka MEN jag kör sakta jag kör försiktigt mer kan jag inte göra, lugna ner er det är inte så farligt. 
Och det bara fortsätter och fortsätter och jag börjar skratta lite men bara för att jag var så rädd. Och sen struntar jag i allt och bara lutar tillbaka och ber starkt till gud att han är med oss och att vi skulle klara kvällen.
Jag var SÅ rädd, tror jag ALDRIG har varit så rädd, trodde verkligen att det var över för oss!

När vi hade kört en timma på den vägen så kom det första motellet, restaurangen och bensinmacken allt i ett. Så jag skriker ELIN sväng in här, här stannar vi över natten oavsett vad.




Vi svänger in, tankar och går in i restaurangen och frågar om lediga rum och om vi får kolla på dem.

Vi fick se två rum, ett var över gatan och var typiskt motellrum alla rum låg i rad och envånings, detta kostade 89 dollar och utan internet.
Det andra rummet låg ovanför restaurangen och det var en svit och kostade 99 dollar plus att det fanns internet.

Vi går tillbaka till restaurangen och ger tillbaka nycklarna och sätter oss för middag och funderar över vilket rum vi ska ta.

Dem hade så god mat, vi tog ugnsbakad potatis som dem hade delat i mitten och tagit bort en del potatis och lagt i massa ost i mitten och till detta fick man creme fresh och sen valde jag vitlöksbröd till detta. Ååå det var så gott!

Vi bestämde oss för rummet ovanför restaurangen och med internet, mätta och belåtna går vi tillbaka till disken och säger att vi tar det rummet.

Jag HATAR verkligen MOTELL efter alla läskiga filmer så jag var verkligen emot detta men samtidigt så var det mycket bättre än att ha fortsatt köra hela natten.

Jag frågar tjejen som jobbar där; ´Finns det någon mer som bor där uppe eller är vi ensamma?´
Hon svarar; Ni är ensamma!

Jag tänkte shit vad äckligt, rummen låg på baksidan och mot skogen och så hörde man floden.

Jag svarar tillbaka; Okej, finns det någon här hela natten om det skulle vara något?
Hon svara arrogant; Nej, vi går hem nu klockan 10!
Jag svarar: Men om det skulle vara något eller skulle hända något vad gör vi vem ringer vi?
Hon svarar; Finns ingen!

Tänkte vad faaaan!

Men som sagt vi hade inget val, så vi övernatta i Big Sure som staden hette och dessutom så tänkte vi att vi får uppleva hela kustvägen ímorrnbitti under dagtid.





Satte oss framför våra datorer, sen gick jag in och duscha och sen passade jag på att gå och lägga mig medans Zulle och Elin var uppe. Och det var bara för att då visste jag att någon var uppe medans jag sov, ville inte vara siste man som la sig haha fega jag!

Morgonen kom och vi hade klarat oss och inget läskigt hände under natten halleluljaaaa! =))
Jag hade massa olika scener i huvvet om vad som kunde hända eller tänk om det hände eller det vad gör vi? Vi hade ingen att ringa, fick panik blev så rädd hahaha. Mest rädd var jag för, tänk om någon skulle komma och knacka på dörren VAD GÖR MAN DÅ. OMG hade fått panik haha.

Så här såg motellet ut och utanför motellet.




Av alla dessa rum så var det endast vi 3 som bodde här.


Här har vi vardagsrummet och sen hade vi en toalett precis bakom den väggen och sen kom sovrummet.

Men som sagt vi klarade oss så vi tog vårt pick och pack runt 6-tiden på morgonen, satte oss i bilen och redo för att köra genom alla berg och det bästa SOLEN SKEN, underbart väder fick vi.

Måste säga att under dagtid var det riktigt fiiiiiint och att ha havet på höger sida heeeela vägen var det bästa. Och skööönt att vi hade sån tuuuur med vädret, blå himmel och solsken kan det bli bättre?







Vi körde hela sträckan och stannade till när vi ville ta kort elle njuta av den underbara utsikten eller när vi skulle tanka eller när vi skulle käka.

Världen är bra liten, vi stannade till för att käka och i den restaurangen möter vi på 3 herrar där det visar sig att en av dem är ifrån samma BY som OSS. Hur liiiiiiten är chansen att man träffar på någon från lilla byn i USA?

Resan fortsätter och vi blir tipsade om att stanna till vid ett ställe där det fanns massvis med elefant sälar liggandes på stranden.
Så där stannar vi och tar kort och häpnas av dessa djur!








Hoppade över räcket och gick ner för att ta en titt närmare så ser jag en kvinna i blå jacka komma mot mig och ber mig gå tillbaka. Hon var tydligen guide där och även vakt så att ingen (såna som mig) går ner dit. Lyckades få ett kort iallfall haha =))

Roadtripen fortsätter och Santa Barbara dyker upp i skyltarna så vi svänger av kör ett race igenom stan och SB collage och några rundor igenom olika ställen. Det var väldigt fint!









Vi stannar till vid ett ställe och köper världens största jordgubbar, ååh vad dem var goda.







Fortsätter resan och märker att vi strax har kommit in i Los Angeles OCH vi har missat avfarten till Malibu. Så det blev ingen Malibu för vår del den här gången men men tar det nästa gång.



När vi väl kom in i LA kände jag lyckoruset, jag vet inte vad det är med LA. MEN det finns inget ställe som LA ÄLSKAR verkligen det här stället. ALLT är så jävla roligt allt händer här, vädret, stranden åååå ALLT.
Vill BO här LIVET UT!




Precis när vi står vid rött ljus i Hollywood skriker Zulle: Hallo tjejer jag har tappat mitt pass, jag hittar det inte.


 
Hon får panik och börjar leta och leta och jag bara: Zulle du har det någonstans ta det lungt du hittar det.

Vi skulle åka tillbaka till Sverige på onsdan och detta var i måndags.
Så jag säger; Vad är det värsta som kan hända du blir kvar i LA några dar till hahaha.

Hon får ännu mer panik för hon vill inte stanna själv och jag och Elin kollar på varandra och bryter ihop av skratt och kan inte sluta skratta.
Och det är precis sånt läge man ska vara `seriös` OCH INTE SKRATTA och istället försöka tala om för Zulle att det ordnar sig.
Men vi bryter ihop totalt och bara skrattar så vi får ont i magen och börjar gråta av all skratt.

Till slut när vi nästan är framme vid hotellet hittar hon passet och börjar skratta och säger: JAG HITTA PASSET!!


Det enda jag hade att säga var - Welcome home GIRLS!!!





                           


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback